دارویی که برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود ممکن است موثرترین دارو برای کاهش وزن باشد

18مه 2021- داروی سماگلوتید، با تنظیم میزان ترشح انسولین از پانکراس برای کنترل دیابت نوع 2 طراحی شده است.با این حال، این دارو که با نام تجاری Ozempic و Rybelsus فروخته می شود، همچنین ممکن است پتانسیل بی نظیری به عنوان یک داروی کنترل وزن داشته باشد زیرا به نظر می رسد اشتها، اشتیاق به غذا و دریافت انرژی را کاهش می دهد.

این گزارش حاصل مطالعه جدید شرکت داروییNovo Nordisk ، سازنده Ozempic است که در کنگره چاقی اروپا در ماه مه 2021 ارائه شد.

نوو نوردیسک برای تصویب سماگلوتید به عنوان درمان چاقی در ایالات متحده و اروپا اقدام کرده است. فاز سوم یک آزمایش بالینی برای داروی خوراکی سماگلوتید برای درمان چاقی، در آوریل 2021 آغاز شد.

سماگلوتید در گروه دارویی آگونیست های پپتید -1 شبه گلوکاگون (GLP-1) قرار دارد. در مطالعه ی اخیر، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکترDorthe Skovgaard ، مدیر ارشد پزشکی بین المللی نوو نوردیسک، تاثیر این دارو را بر تخلیه معده، دریافت انرژی، اشتها و کنترل غذا در افراد چاق بررسی کردند.

دکتر Skovgaard،گفت: ما می دانیم که داروهایGLP-1  با کاهش مصرف انرژی، افزایش احساس سیری و کاهش گرسنگی بر وزن بدن تأثیر می گذارند. بنابراین، مکانیسم عملکرد سماگلوتید پتانسیل زیادی برای درمان چاقی دارد. علاوه بر این، چندین آزمایش بالینی بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 فواید کاهش وزن سماگلوتید را اثبات کرده اند.

این مطالعه که در ژورنال دیابت، چاقی و متابولیسم منتشر شده است، گزارش داد که گرچه به نظر نمی رسد که سماگلوتید تخلیه معده را به تأخیر بیاندازد، اما دریافت انرژی را در بین افراد تحت درمان با این دارو در مقایسه با گروه دارونما، 35 درصد کاهش می دهد. افراد مورد مطالعه همچنین گرسنگی کمتری را گزارش کردند و علاقه کمتری به غذا خوردن داشتند و همچنین بعد از خوردن غذا احساس سیری و پری بیشتری داشتند.کاهش وزن 15-18 درصدی در گروه تحت درمان با سماگلوتید گزارش شده است. کاهش وزن معنی دار بیشتری در بین افراد چاق و اضافه وزن گزارش شده است.

در افراد چاق، سماگلوتید [با دوز 2.4 میلی گرم در هفته، در مقایسه با 1 میلی گرم برای درمان دیابت] اشتها را سرکوب می کند و فرکانس و میزان ولع به مصرف مواد غذایی را کاهش می دهد. کنترل اشتها و کاهش دفعات و میزان ولع برای خوردن مواد غذایی برای کنترل وزن در افرادی که دچار چاقی هستند، به ویژه در جامعه ای که سبک زندگی ناسالم و پرخوری را ترویج می کند، مهم است.

دکترSkovgaard ، خاطرنشان كرد كه لیراگلوتید، یكی دیگر از داروهای GLP-1، همچنین با كاهش انرژی دریافتی و افزایش احساس سیری و پری و همچنین كاهش گرسنگی، بر وزن تأثیر می گذارد.

لیراگلوتید با نام Saxenda به بازار عرضه می شود، و برای مدیریت وزن توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تأیید شده است.

دکترSkovgaard ، گفت: با این حال، کاهش دریافت انرژی و کاهش وزن مشاهده شده با سماگلوتید بیشتر از لیراگلوتید است.

دکتر کیم بوید، مدیر ارشد پزشکی در برنامه بهداشت وزنCalibrate ، گفت: تحقیق در مورد سماگلوتید بسیار هیجان انگیز است، زیرا مطالعات بالینی نشان داده اند که این دوز جدید منجر به کاهش متوسط ​​15 درصدی (و حتی بیش از 20 درصد در یک سوم از شرکت کنندگان) می شود که برای بیش از یک سال پایدار است. این دارو از هر داروی کاهش وزن دیگر مورد تایید FDA در بازار، موثرتر است.

مزایای مضاعف

دکتر فلورنسیا هالپرین، کارمند ارشد پزشکی در برنامه کاهش وزنFormHealth ، گفت: یک جنبه جالب توجه این است که تأثیر این گروه از داروها در بهبود دیابت به چگونگی تعامل آن با پانکراس (ترشح انسولین) و سایر اندامهای تنظیم کننده قند خون مربوط می شود. اما کاهش وزن به نحوه ی تأثیر این داروها بر شبکه هایی در مغز ما که گرسنگی و سیری را تنظیم می کنند، مربوط می شود.

دکتر هالپرین گفت: سماگلوتید به عنوان درمانی برای چاقی عمل می کند زیرا به افراد کمک می کند کمتر گرسنه شوند. بیماران من كه از این دارو استفاده می كنند می گویند كه علاقه كمتری به خوردن غذا دارند و با خوردن وعده های كوچكتر احساس سیری می كنند. بنابراین، آنها کمتر غذا می خورند اما احساس گرسنگی یا محرومیت از غذا را که معمولا در هنگام محدود کردن کالری بوجود می آید، ندارند.

به گفته متخصصان، داروهایی مانند سماگلوتید می توانند به برخی از افراد مبتلا به چاقی کمک کند، اما برخی دیگر با ایجاد تغییر در رژیم غذایی و سایر عادت های زندگی می توانند وزن خود را کاهش دهند.

دکتر مورگان نولته، متخصص بالینی در فیزیوتراپی سالمندان و صاحب کمپانی کاهش وزن برای سلامتی، گفت: قرص ها یک راه حل کوتاه مدت برای کاهش وزن هستند، بهترین راه حل برای کاهش وزن در دراز مدت، یادگیری نحوه زندگی با "لایف استایل کم انسولین" است. این امر مستلزم تغییر در طرز فکر و استراتژی است. سبک زندگی کم انسولین، نه تنها کاهش وزن در طولانی مدت را تسهیل می کند، بلکه به کاهش مقاومت به انسولین نیز کمک می کند، بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، زوال عقل و آرتروز را کاهش می دهد.

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/drug-used-to-treat-type-2-diabetes-may-be-effective-for-weight-loss#Weight-loss-reported